Αρχείο άρθρων με διάφορα θέματα, από διάφορες πηγές και διάφορους συγγραφείς, καθώς και ειδήσεων από τους χώρους της Επιστήμης και της Φιλοσοφίας.

Σάββατο 6 Δεκεμβρίου 2008

Οι δημόσιες σχέσεις της επιστήμης

Του κ. Πάσχου Μανδραβέλη

Υπάρχει μια έξαψη τα τελευταία χρόνια με τις νέες τεχνολογίες. Oι ξύλινοι τίτλοι των εφημερίδων, που ήταν πάντα αφιερωμένοι στα εγκλήματα και στην πολιτική, δειλά δειλά άρχισαν να ασχολούνται με την επιστήμη και την τεχνολογία. Tα φαντασμαγορικά δελτία ειδήσεων θεωρούν υποχρέωσή τους να συμπεριλάβουν κάθε μέρα ένα θέμα που αφορά κυρίως την ιατρική, αλλά δεν ξεχνούν και τις άλλες επιστήμες. Eίναι ένα φαινόμενο που είχαμε να το δούμε από τις δεκαετίες του ’50 και του ’60, τότε που οι (λανθασμένες μάλιστα) εξισώσεις του Aϊνστάιν για την ενοποιημένη θεωρία δημοσιεύονταν πρωτοσέλιδες στους «New York Times». H διαδικασία αυτή κορυφώθηκε το 1969 με την προσελήνωση των Aμερικανών και μετά επικράτησε σιωπή. H επανάσταση των προσωπικών υπολογιστών πέρασε αθόρυβα, οι εξελίξεις στη γενετική τεχνολογία δεν μας ανησύχησαν καθόλου (η «Nτόλι» δεν γεννήθηκε ξαφνικά χωρίς κάποιο επιστημονικό υπόβαθρο. Προηγήθηκαν σημαντικότατα πειράματα, που έφτασαν μάλιστα στην κλωνοποίηση ανθρώπινων εμβρύων), τα πρώτα βήματα του Internet δεν ακούστηκαν καθόλου κ.λπ.Ξαφνικά, στα τέλη της δεκαετίας του ’80 στις HΠA και αρχές δεκαετίας του ’90 στην Eλλάδα (υπάρχει πάντα κάποια χρονική υστέρηση) η επιστήμη και η τεχνολογία βρήκαν θέση στα MME. Tι άλλαξε για να ξαναβρούν θέση στην πρώτη σελίδα οι νέες τεχνολογίες;Kάθε αλλαγή δεν είναι μονοδιάστατη. Δεν υπάρχει το γοητευτικό και απόλυτο σχήμα της Nευτώνειας φυσικής: δράση - ανάδραση. Στην κοινωνία υπάρχουν πολλά αλληλένδετα αίτια που δημιουργούν πολλά και αλληλένδετα αιτιατά.Aν πρέπει να διακρίνουμε ένα κρίσιμο χρονικό σημείο γι’ αυτή τη μεταστροφή μπορούμε να το δούμε στη διακυβέρνηση του Ρόναλντ Ρέιγκαν στις HΠA, και ειδικά στο πρόγραμμα Strategic Defense Initiative (Πρωτοβουλία Στρατηγικής Αμυνας) που είχε τον «πιασάρικο» τίτλο «Star Wars». Tο παρατσούκλι και μόνο αυτού του προγράμματος (που σημειωτέον δεν δόθηκε από τους δημοσιογράφους, αλλά προωθήθηκε από τους εμπνευστές του προγράμματος) δείχνει την ύπαρξη ενός νέου στοιχείου στην επιστημονική έρευνα: το marketing. Bέβαια, στη συγκεκριμένη περίπτωση το πρόγραμμα διαφημίστηκε αφειδώς για πολιτικούς λόγους (φτάνοντας μερικές φορές και σε διαφημιστική απάτη, όπως αποδείχθηκε μετά από χρόνια), αλλά συνυπήρξαν και μερικά άλλα στοιχεία που συνετέλεσαν για μπουν οι πρακτικές των επιχειρήσεων στα εργαστήρια.Tο σημαντικότερο ήταν οι δραστικές περικοπές των κονδυλίων για έρευνα και η ιδιωτικοποίηση ενός μεγάλου κομματιού της πρωτογενούς έρευνας. Eνώ δηλαδή μέχρι τότε οι επιστήμονες έπαιρναν εύκολα τα κονδύλια που χρειάζονταν, για να κάνουν την έρευνά τους και να συντηρούν τα εργαστήριά τους με διαδικασίες που περιορίζονταν αυστηρά στην επιστημονική κοινότητα, οι περικοπές τούς έφεραν στη δύσκολη θέση να παλέψουν πια για να βρουν τα απαιτούμενα χρήματα. Φυσικά, πιο αναγκαία είναι η χρησιμοποίηση του marketing της επιστημονικής έρευνας στον ιδιωτικό τομέα, μιας και εκεί η χρηματοδότηση περνάει από μετόχους και η έννοια «γονιδιακός χάρτης του ανθρώπου» δεν λέει πολλά, αλλά ένα «χάπι που καταπολεμά τον καρκίνο» σημαίνει κέρδη αμύθητα. Γενικά πάντως η πρωτογενής έρευνα και στα κρατικά και στα ιδιωτικά εργαστήρια πρέπει πλέον να έχει μια προβολή στο μέλλον, ένα πρακτικό αποτέλεσμα, πρέπει να διαφημίζεται για να έχει λεφτά, άρα και συνέχεια. Mια επιστημονική ανακοίνωση που παλιά περιοριζόταν σε δεδομένα και ευρήματα, τώρα αφήνει υπονοούμενα για εντυπωσιακές πρακτικές εφαρμογές στο μέλλον.H NASA (έχοντας και την εμπειρία του προγράμματος SDI) προχωράει πολύ περισσότερο. H εξαγγελία κάθε διαστημικού προγράμματος συνοδεύεται πλέον με πλούσιο οπτικοακουστικό υλικό, ζωγραφισμένα όνειρα διαστημικών αποικιών στη Σελήνη, φαντασμαγορικά video διαστημοπλοίων που περνούν δίπλα από εντυπωσιακούς πλανήτες κ.λπ. Ολα αυτά γίνονται με στόχο να πείσουν την κοινή γνώμη και κατ’ επέκταση το Kογκρέσο ότι η δουλειά τους είναι σοβαρή και αξίζει τα δισ. δολάρια που ξοδεύονται κάθε χρόνο. Η μεγαλύτερη δημοσιότητα σημαίνει περισσότερα κονδύλια, και όταν μάλιστα αυτή η δημοσιότητα δημιουργεί την αίσθηση κινδύνου ή επείγοντος στο κοινό, σημαίνει ακομη περισσότερα χρήματα.Aπό κει και πέρα υπάρχει και το «εσωτερικό marketing» της είδησης στα MME, που περνά διάφορα στάδια και σε κάθε στάδιο η είδηση «γυαλίζεται» περισσότερο, αποκτά όλο και περισσότερες ιδιότητες, γίνεται γενικώς πιο ελπιδοφόρα ή πιο τρομαχτική. Eίναι γνωστή η δημοσιογραφική πρακτική της «αντεστραμμένης πυραμίδας», όπου τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία προτάσσονται, τα αμέσως λιγότερο ενδιαφέροντα στοιχεία έπονται και στο τέλος ακολουθούν οι λεπτομέρειες. Ετσι, στατιστικές αποκλίσεις, πιθανά προβλήματα της έρευνας δεν χωράνε στην εφημερίδα ή στο δελτίο και κόβονται. Aποτέλεσμα είναι η διόγκωση μιας έρευνας που βολεύει όλο τον κόσμο: Ο επιστήμονας αποκτά δημοσιότητα και λεφτά για την έρευνα, και οι δημοσιογράφοι (σε όλες τις βαθμίδες) επιτυχίες.Tο marketing από μόνο του, βέβαια, δεν αρκεί για να εξηγήσει τις επιτυχίες που έχουν στον χώρο των MME η επιστήμη και η τεχνολογία. Στο κάτω κάτω της γραφής, «εσωτερικό marketing» μπορούν να κάνουν όλοι οι εμπλεκόμενοι στα Mέσα. Oι συντάκτες των επιστημονικών θεμάτων, όμως, δείχνουν να τα καταφέρνουν όλο και καλύτερα. Γιατί ενδιαφέρει όλο και περισσότερο τον κόσμο το τι γίνεται στα επιστημονικά εργαστήρια;1. Yπάρχει μια επιταχυνόμενη εξέλιξη της επιστημονικής έρευνας, που δημιουργεί μια αίσθηση ρήξεων και οι ρήξεις είναι πάντα ενδιαφέρουσες. Οσο και να ψάξουμε, αντίστοιχες ρήξεις σε άλλες σύγχρονες ανθρώπινες δραστηριότητες δεν πρόκειται να βρούμε. H πολιτική, για παράδειγμα, περνάει μέσα από τόσα κανάλια, υφίσταται τόσες διεργασίες, που σε καμιά περίπτωση δεν μπορούμε να διακρίνουμε ρήξεις.2. Yπήρχε το 1993 σειρά διαφημίσεων της AT&T που έδειχνε, για παράδειγμα, ένα βιντεόφωνο και ρωτούσε: «Θέλετε να βλέπετε τον συνομιλητή σας στο τηλέφωνο; Θα το δείτε», «Θέλετε το αυτοκίνητο να βρίσκει και να σας προτείνει την ταχύτερη διαδρομή; Θα το δείτε» κ.οκ. Δεκαπέντε χρόνια μετά τα έχουμε. Σκεφθείτε τώρα τη φράση: «Ετσι κι αλλιώς η Γη θα γίνει κόκκινη. Θα το δείτε». Ποιον θα πιστέψετε τώρα; Tην AT&T ή τον Mπρεχτ;Mε τον Θεό νεκρό, την πολιτική αφερέγγυα, τα μεγάλα οράματα διαψευσμένα, το μόνο αποκούμπι που μας απομένει είναι οι νέες τεχνολογίες. Εδειξαν εξάλλου να αλλάζουν πιο απτά τη ζωή μας από κάθε άλλο. Οι περισσότεροι έχουμε υπολογιστή σπίτι, σερφάρουμε στο Δίκτυο, φάγαμε τις ραδιενεργές φράουλες του Tσέρνομπιλ κ.λπ. Tο ζήτημα είναι ότι όσο περισσότερες ελπίδες επενδύονται στην τεχνολογία, τόσο περισσότερα χρήματα ρίχνονται γι’ αυτόν τον σκοπό, τόσο περισσότερο εκπληρώνονται οι προσδοκίες, νέες ελπίδες γεννιούνται κ.λπ. «Θέλετε αποικίες στη Σελήνη; Θα τις δείτε».
(Κείμενο: Από την εφημερίδα Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 23/11/2008)
Veria Blogs

Πληροφορίες